Geen goede voornemens voor mij.

Omdat ik vind dat het onzin is? Nee, helemaal niet. Het is juist goed om je iets voor te nemen. Het uitvoeren is alleen lastig soms, waardoor je het soms toch niet gaat uitvoeren. Daarom denkt men dat goede voornemens niet werken, maar dat is niet waar. Ik denk dat men zich ook vergist in het motto “een nieuw jaar, nieuwe kansen” of in “a new year, a new me!” (dat is wel onzin trouwens, alsof je op 1 januari ineens een totaal ander persoon bent dan op 31 december in het vorige jaar). Je hebt geen nieuw jaar nodig om iets te veranderen aan jezelf in een positieve zin. Je hebt toch elke dag weer nieuwe kansen?

In 2010 nam ik me voor de 6e keer voor om te stoppen met nagelbijten en in 2011 is het ein-de-lijk gelukt. Dit kwam omdat ik eindelijk eens wist door te zetten. Kwam dit omdat het jaar 2011 zo bijzonder was? Nee, want ik moest ook m’n havo-diploma halen, maar ik zakte. Kwam dit omdat het jaar 2011 zo klote was? Nee, ik heb het gewoon onderschat en dat is m’n eigen schuld.

Mijn punt is: elke dag opnieuw, kun je wat aan jezelf veranderen, als je het écht wil en het écht doet. Vecht ervoor. Doe het voor jezelf, niet voor een ander. Maak jezelf trots. Niet denken, maar doen.

Actions speak louder than words.

Geef een reactie

