Het baal-gevoel.

Iedereen heeft het weleens: het baal-gevoel. Niks gaat goed, niks is leuk, niks kan je opvrolijken. Dan heb je wel de gezegde; “Na regen komt zonneschijn“, maar daar heb je op zo’n moment ook geen reet aan. Je wil NU zonneschijn en niet NU regen. Wat zijn we toch ongeduldig soms.

Het is normaal om je soms eventjes rot te voelen. Dat moet ook gewoon kunnen. Blijf er alleen niet te lang in hangen. Je mag ergens van balen, maar doe er dan wat aan! Kun je er niks aandoen? Dan zul je het moeten accepteren en alsnog verder moeten gaan met je leven. Hoe moeilijk dat soms af en toe ook is.

Ik praat natuurlijk nu heel makkelijk en ‘balen’ is misschien heel zacht uitgedrukt, want sommige dingen kunnen flink fucking verrot zijn. Ik kan het weten. I’ve been there, done that. Flinke jankbuien heb ik meegemaakt, dat ik af en toe achteraf verbaasd was dat mijn traanbuisjes zoveel vocht konden produceren. Maar op een gegeven moment moet je wel weer kalm worden, je tranen weg vegen, effe flink al het snot uit je neus snuiten (want dat gebeurt altijd bij zo’n fijne huilbui, dan krijg je er ook nog effe een lekkere, flinke loopneus bij, zalig!) & weer doorgaan.

Ik las ooit ergens een gezegde en ik weet niet of hij helemaal klopt zoals ik ’t nu ga typen, maar het is me wel altijd bijgebleven, omdat ik het een rete-goede uitspraak vind:

Wie in het licht wil staan,
moet eerst door het donker gaan.
Wie van de duisternis weet te leren,
zal het licht beter waarderen. 

Geef een reactie

