If I was a rich girl..

Jullie hoeven het allemaal niet te ontkennen. Ga ook geen discussie met me aan, want ik weet dat ik met mijn volgende stelling gewoon gelijk heb: ie-der-een fantaseert weleens over hoe het zou zijn als hij/zij rijk zou zijn. Ik ben niet de enige. Ik weet het zeker!

Rijkdom zou je af en toe zoveel keuze-stress besparen. Je kent het scenario wel: Je staat in een winkeltje, met 30 euro in je portemonneetje. Die toffe broek kost 25 euro, maar dat andere, leuke blousje kost 20 euro. Je hebt maar 30 euro, dus beiden kopen zit er niet in. Welke kies je? STRESS. (niet écht stress, maar ik hou van overdrijven af en toe). Het is soms toch lastig? Zou jij af en toe niet wensen dat je gewoon rijk was en dan gewoon simpelweg zou kunnen kopen wat je wilde? Dat zou toch makkelijk zijn?

MÁÁR, zou je dan nog wel tevreden zijn met de dingen die je koopt? Je kan immers alles kopen, dus er blijft niet veel te wensen over. Alles wat je wil, krijg je toch wel.

Ze zeggen dat geld niet gelukkig maakt. Dat is een stelling waar de meningen over verdeeld zijn. Ik denk dat geld wel degelijk gelukkig kan maken. Als jij geen rekeningen kan betalen door gebrek aan geld, zul je wel degelijk stress krijgen en ongelukkig daarvan worden. In die zin maakt geld dus wel ‘gelukkig’. Laat ik het zo zeggen: geld is gewoon makkelijk om te hebben. Of het echt gelukkig maakt, ligt aan de situatie. Je kan weet ik veel hoeveel cijfertjes op je rekening hebben staan, als je je van binnen niet goed voelt, heb je niks aan muntjes en briefjes. Ben je eenzaam? Dan kan je op z’n minst een prostitueetje/gigolootje inhuren voor een gezellig avondje, maar je blijft eenzaam. In dat geval maakt geld NIET gelukkig.

Rijkdom is ook een lastig begrip. Wie bepaald wat rijkdom is? Wat is het? Rijkdom is voor mij; elke dag je maagje gevuld, dak boven je hoofd en omringd worden door de mensen die je lief hebt. Iets leuks kunnen doen en/of iets leuks kunnen kopen is natuurlijk ook prettig eens in de zoveel tijd, maar ik ben met ‘weinig’ al tevreden. En tuurlijk, ik zal niet ontkennen dat ik weleens loop weg te dromen bij het idee dat ik weet ik veel hoeveel eurootjes in m’n portemonneetje zou hebben. Maar ik heb nu ook genoeg.

Ik ben tevreden en dat is pas rijkdom.

Geef een reactie

