Trots op mijn vader.

De tijd staat niet stil en die zal ook nooit stil blijven staan, maar op 15 maart 2003 leek het wel alsof de wereld om mij heen ineens niet meer rond draaide. Ik vergat alles om me heen. Ik, een meisje van 9 jaar oud, werd een kamertje ingeroepen door haar moeder. Eigenlijk wist ik meteen al hoe laat het was. Toen kwamen de woorden die geen enkel kind zou moeten horen. Ik kreeg het bericht dat mijn vaders leven ten einde liep.

Voor de rekenwondertjes onder ons: dit is inmiddels alweer 9 jaar geleden. Wat gaat de tijd toch ongelooflijk snel. Negen jaar, dat is lang. Toch kan ik me die ene dag in 2003 nog herinneren als de dag van gisteren. Ik weet alles nog, alles. Dat zal ik ook nooit vergeten, want zoiets vergeet je niet.

Het erge aan het verliezen van een dierbare is dat je zoiets niet kan vergeten. Het blijft je ‘achtervolgen’ en je komt er nooit meer vanaf. Die herinnering blijft je altijd bij. Maar net als de herinnering aan hoe mijn lieve vader aan zijn einde moest komen, blijven alle herinneringen aan toen hij nog in leven was, mij nog veel liever bij. Ook die achtervolgen mij, maar die dingen mogen mij achtervolgen, dat vind ik niet erg.

Wanneer ik aan la papa denk, wil ik niet alleen maar aan 15 maart denken. Nee, ik wil denken aan de lieve man die hij was. De ontzettend flauwe humor die hij had, die ikzelf ook heb (grappige genen, bazig). Hoe trots hij was op ons, zijn gezin en hoe graag hij dat aan de hele wereld liet zien. De manier waarop hij zijn dromen achterna ging. Ja, dáár wil ik aan denken. Zo wil ik zijn. Mijn papa is mijn allergrootste held. Fantastische man. Daarom ben ik zo trots dat het MIJN papa is.


2 gedachtes over “Trots op mijn vader.

Geef een reactie

