Pestkoppen.

Ik wil graag even stil staan bij een bepaald onderwerp wat ik de laatste tijd steeds vaker zie terugkomen: pesten. Steeds meer artikelen zie ik voorbij komen op Tumblr en dergelijke. Steeds meer jongeren beroven zichzelf van het leven omdat ze het niet meer zien zitten. Verschrikkelijk, als je het mij vraagt.

Zelf zal ik nooit snappen waarom er mensen zijn die er behoefte aan hebben om een ander te pesten. Waarom? Dat is m’n enige vraag. Alleen is er geen enkel goed antwoord op te vinden. Pesten is belachelijk en het zou niet meer moeten voorkomen. Ik denk dat veel mensen het met mij eens zullen zijn, maar toch sterven er nog dagelijks velen. Dit allemaal doordat zij zich niet meer prettig voelen in hun eigen lichaam. Dit doordat ze vinden dat zij niet het recht hebben om te leven. Ze voelen zich minderwaardig, door de woorden van een ander.

Wie zegt dat woorden geen pijn doen, die heeft het fout. Woorden doen wel pijn. Men beseft niet hoe je iemand kan raken en/of kan kwetsen met de dingen die ze zeggen. Het is vreselijk, echt waar.

Je hoeft niet iedereen aardig te vinden. Dat kan ook niet. Maar doe gewoon normaal tegen elkaar. Pest niemand. Wat schiet je er zelf nou mee op? Wees eens eerlijk: geeft het je een beter gevoel of een beter zelfbeeld? Nee. Het enige wat het geeft, is een slechter zelfbeeld, aan de ander. Wat soms tot ernstige gevolgen kan leiden.

Ik weet dat ik nu dramatisch klink en dat sommigen van jullie misschien zullen denken dat ik het groter maak dan dat het is, maar hoe zou jij het vinden als JIJ gepest werd? Denk dáár eens over na. En denk eens aan de gevolgen van de zelfmoordneigingen van degene die gepest zijn. De ouders zullen voor altijd een kind moeten missen, vrienden/vriendinnen zullen voor altijd een maatje kwijt zijn en zelfs de (meeste) pesters zullen voor altijd een schuldgevoel hebben. Op niemand heeft het een positief effect.

Pesten is nergens goed voor. Besef dat. Stop het pesten.

Geef een reactie

