Een beestenboel.

Net zat ik vrolijk op m’n fietssie en ik fietste langs het water. Daar zag ik een eend chillen in ’t gras. Ik ging nadenken. Soms doe ik dat weleens. Waarom ben ik geen eend? Eenden leven écht the good life. Lekker chillen, beetje slapen, beetje zwemmen, beetje kwakken. Gratis brood krijgen. Het is dan meestal wel oud, maar je mag een gegeven paard niet in de bek kijken!

En eenden zijn niet de enige beesten die een chill leven hebben. Neem nou katten. Ze mogen altijd boos kijken, want ja, ’t is immers een kat. Als IK kwaad uit m’n oogjes kijk, is ’t meteen “Hey, kijk eens niet zo boos joh!”, niet eerlijk. Als een kat een muis vangt, geeft het niet, want dat is de ‘natuur’. Als ik last zou hebben van knagende muizen en ik zet een muizenval neer? Dan ben ik een dierenbeul en is ’t zielig. Verdeurie.

En neem nou honden, ook zoiets! Als een hond je niet mag, gromt ‘ie naar je en dan is ’t van ‘laat hem maar met rust’. Als ik naar iemand grom, helpt ’t niks hoor! Honden mogen altijd laten merken dat ze iemand niet mogen. Ik mag dat niet, want dat is onbeleefd.

Was ik maar gewoon een beest. Wat een leven. Relaxed.

Een gedachte over “Een beestenboel.

Geef een reactie

