Ode aan la mama!

56 jaar geleden, werd la mama door mijn oma uitgepoept. 37 jaar & 2 weken later werd ik door la mama uitgepoept. Oké, teveel ingewikkeld gedoe, sorry! Mijn lieve moedertje is vandaag jarig. 56 lentes jong. M’n moeder is een bloempje, jawel hoor!

Nu even zonder dollen, mijn moeder is een engeltje. Een lieverd. Maar echt. Wanneer ze van je houd, heeft ze alles voor je over. But don’t get on her bad side, because she will beat your ass! Again, grapje!

Al bijna 19 jaar zorgt mama heel goed voor mij en natuurlijk ook al een heel stuk langer voor m’n zus (die ouwe taart is 30). Wij hebben heel wat meegemaakt met z’n allen, wat ons heel sterk heeft gemaakt. Ik zeg het haar niet vaak, maar ik ben heel trots op m’n lieve moedertje. Ik bewonder haar. Ze is zo sterk en wijs. Ze geeft me goede raad wanneer ik die nodig heb en ze staat altijd voor me klaar, zoals een echte moeder dat hoort te doen. Daar ben ik haar dan ook heel dankbaar voor.

Wij zijn gek met elkaar in de omgang. We kunnen bekvechten en elkaar een minuut later weer uitlachen. Echt boos op elkaar zijn we vrijwel nooit. We kunnen alles tegen elkaar zeggen, echt alles. Soms schelden we elkaar uit voor ‘trut’ (en niet alleen dat, maar laten we het effe netjes houden hè dames en heren!) en ik vind het heerlijk. Dat is bij ons de afspraak. M’n zus en ik mogen zeggen wat we willen en mijn moeder ook. Anderen vinden dat raar, maar dat is hun zaak. Zo gaat het bij ons thuis en daar heeft een ander niks mee te maken. Sommige vinden mij brutaal tegen m’n moeder, maar ik heb wel respect voor haar. Als ik ooit m’n moeder écht onredelijk zou vinden, kan ik dat gewoon tegen haar zeggen. Dan loop ik niet de deur uit om vervolgens een vriendin op te bellen en te zeggen ‘M’n moeder zo streng is, die bitch’. Nee. Als ik dat het geval zou vinden, mag ik dat in der gezicht zeggen. Veel zou ze zich er echter niet van aantrekken. ‘Moet jij weten’ zou ik dan horen. Waar ik vervolgens weer om zou moeten lachen, omdat het er zo heerlijk droog uitkomt.

Mijn moeder is grappig. Ze is gezellig. M’n vrienden komen met plezier bij mij thuis en gaan met plezier even een peukkie roken met haar. Ja, veel van m’n vrienden hebben de vieze gewoonte om te paffen, net als m’n ouwe moer. Soms heb ik zelfs ’t idee dat ze voor haar komen en niet voor mij. M’n moeder jat m’n vrienden en vriendinnen. Teef.

GRAPJE! Wij houden van een dolletje. We houden van lachen. Dat doen we dan ook vaak. Soms huilen we ook, maar niet te vaak. Lachen is leuker. Dat hoop ik dan ook nog vele jaren met m’n lieve moedertje (en natuurlijk m’n zus) te mogen doen. Nog jaren wil ik genieten van haar droge opmerkingen, haar lekkere eten, haar aanstekelijke lach en haar verschrikkelijke rokershoest.

I LOVE YOU, MOM!

8 gedachtes over “Ode aan la mama!

  1. Wat mooi !! Voor ons is tante preukie meer dan zomaar een tante !!Erg fijn om voor alles bij haar terecht te kunnen ! Ze is voor ons ook heel speciaal xxx

Geef een reactie

