L’orange.

Vanavond is ’t dan zo ver. Dé finale van het Europees Kampioenschap Voetbal, 2012. We spelen niet mee, helaas. “Ellis.. You don’t say?!” Oh, don’t you get all bijdehand with me, my friend!

Ik hoop dat iedereen inmiddels de teleurstelling heeft kunnen verwerken. Nederland heeft niet zo goed gespeeld, als iedereen gehoopt had. Dan heb ik misschien geen verstand van voetbal, maar zelfs ik begrijp dat. Zelf was ik in Turkije, toen de eerste 2 wedstrijden waarin Nederland had moeten stralen, gespeeld werden. Ik was enthousiast jongens, ik had er zin in!

De hele poolbar zat vol met orange people. Iedereen was enthousiast. Hoedjes, toeters en bellen, alles was uit de kast gehaald. Tot de eerste helft voorbij was. Meer dan de helft van de zaal liep kwaad naar buiten, alleen omdat de wedstrijd niet ging zoals het ‘had gemoeten’. Toen de tweede helft begon, zaten we met nog minder dan de helft van de mensen waar we in eerste instantie mee begonnen. Velen hadden hun oranje kloffie al weggegooit.

Dus zo zijn wij Nederlanders? Ons elftal word uitgescheten zodra ze niet winnen? Dan zijn we ineens níét meer trots op onze mannen? Wat een achterlijk gedoe joh!

Nou had er in de tweede helft nog veel kunnen veranderen en helaas was dit niet zo, maar je hoort achter je land te blijven staan. Vind ik. Is dat zo raar, dat ik dat vind?

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen, wat dus eigenlijk de ‘moraal van dit verhaal’ is? Ons Nederlandse voetbalteampje speelde dan misschien niet zoals ’t had gemoeten, maar we moeten nog steeds trots op ze zijn. ’t Zijn ónze mannen en die moeten we blijven steunen. End of story.


Dit was inmiddels weer in Nederland, tijdens de 3e wedstrijd, waarin onze mannen helaas uitgeschakeld werden. Dit ben ik samen met Ibrahim & Noortje.

Dus bij deze:
Yo voetballers! Ondanks dat we niet in de finale staan, ik hou nog steeds van jullie! Met ’t WK moeten jullie wel knallen hoor, anders komt de Nederlandse bevolking in opstand. Verder wil ik jullie niet bang maken hoor!

Grapje.

Ik hou niet van voetbal & heb er de ballen verstand van, maar wanneer Oranje speelt, ben ik fanatiek. Ja, ik wil ook dat ze winnen. Maar ik schijt ze niet gelijk uit, als ze níet winnen. Nee. Zo hoort ’t niet. Je moet achter je landje blijven staan, ook wanneer ’t slecht gaat.

Dus. Toedels!

2 gedachtes over “L’orange.

Geef een reactie

