De kleine dingen.

Je leest de titel goed ja, maar je moet ’t niet te letterlijk nemen. Met kleine dingen bedoel ik niet kleine voorwerpen ofzo, nee. Ik bedoel de kleine dingen in ’t leven. Als in, gewoon een glimlach van iemand. Dat is maar een voorbeeld.

Vandaag zat ik achter m’n kassa bij de Appie Heijn. Er kwam een oud mannetje boodschappies doen. Ik vroeg hem om z’n bonus-kaart. Die legde hij neer. Ik scande ’t kaartje en gaf ’t weer terug. Hij pakte m’n hand en keek naar m’n nagels en zei “mooooooooi”, precies zoals ik ’t type. Hij lachte naar me en gaf me m’n hand weer terug. Ik was vertederd en lachte terug, wat een lief ventje. Hij pinde nadat ik hem vertelde hoeveel de boodschapjes hem gingen kosten. Hij pakte z’n portemonnee om z’n pinpas in terug te stoppen en haalde er toen een papiertje uit, waar het volgende op stond: “Ik kan niet goed praten.. maar ik begrijp alles!” Ik lachte, knikte en zei dat het goed was. Hij lachte naar me, zwaaide en liep weg.

Gek voorbeeld? Nee. Ik vind ’t mooi. Hoogstwaarschijnlijk heeft deze man een beroerte gehad waardoor hij niet meer kan praten, wat vreselijk is. Toch leek ‘ie gelukkig. Hij straalde én hij gaf me een complimentje. Ik vind ’t mooi, want zeg nou eerlijk: heb jij ooit een complimentje aan een ‘vreemdeling’ gegeven?

Dit is slechts een voorbeeld. Wat ik wil zeggen, is dat iedereen uit kleine dingen veel moois kan halen, zoals inspiratie en liefde. Noem me een hopeloze romanticus, I don’t care, maar ik geloof er in.

Door hele kleine dingetjes kan je hele dag goed gemaakt worden.

Een gedachte over “De kleine dingen.

Geef een reactie

