Project damn.

Een onschuldig meisje, genaamd Merthe, stond op ’t punt om 16 te worden. Zoals veel jongeren dat doen, wilde ook zij een gezellig feestje vieren. Wat is er nou makkelijker dan een event aanmaken op Facebook waar je in één keer iedereen kan uitnodigen? Zo gezegd, zo gedaan. Helaas vergat ze het op privé te zetten. En dát, dat heeft ze geweten.

Een paar grappenmakers hadden een ‘leuk’ plan. Nou, als je ’t mij vraagt, leuk is anders. Anyway, deze helden wilden er een Project X event van maken. Je weet wel, die film. Ouders op vakantie, groot feest, iedereen is erbij. Veel drank, een zwembad, veel slopen en vervolgens ’t hele huis afbranden. Again, als je ’t mij vraagt, leuk is anders.

Ongewenst naar iemand’s feest komen vind ik altijd al belachelijk. Niet uitgenodigd is niet uitgenodigd. Sommige jongeren dachten echter dat ze wel een huisje plat konden leggen, alsof ’t niks was. Al gauw kwam daar verandering in. De gemeente Haren zou een ander feest organiseren als alternatief. Via de radio en weet ik veel wat werd ie-der-een uitgenodigd. Slim joh, slim!

’s Middags was ’t nog gezellig. De mensen hadden ’t naar hun zin. Alles was normaal. Rond 9 uur sloeg alles om. Duizenden mensen kwamen aan in Haren. Het hád gezellig kunnen worden, maar er waren toch een hoop mensen die gewoon kwamen om hun frustraties te uiten. Dingen slopen, gewoon effe stoom uitblazen. Lekker rebels doen. Stoer!

Ik schaam me voor de jeugd van tegenwoordig. Dit kán toch niet? Hoe weten mensen ’t te presteren? Het hele Project X gebeuren was niet de bedoeling geweest. Vervolgens zou er een ander feest georganiseerd worden en dan loopt ’t op dit uit. “Op wat liep ’t uit dan?” Nou, er zijn wel degelijk gewonden gevallen. Er zou een meisje doodgedrukt zijn en een jongen overleden zijn. Wat er allemaal precies van waar is, is nog niet helemaal bekend. Ongeacht of er iemand overleden is of niet, het is gewoon een schande.

Ik heb te doen met Merthe, haar familie en de hele gemeente Haren. Wat zullen ze bang zijn geweest, en terecht. Ook heb ik medelijden met de mensen die er heen gingen om gewoon een gezellig dagje te hebben en vervolgens zoiets hebben moeten doorstaan.

Voor alle hooligans, rebellen en weet ik veel wat voor namen ze zichzelf willen geven:
Ik hoop dat jullie trots op jezelf zijn.

4 gedachtes over “Project damn.

  1. Heee alles leuk en aardig, maar je rukt het nu wel een beetje uit zijn verband. Dat van die twee doden was een gerucht en is volkomen onbekend bij alle hulpdiensten, en dat ze met zijn duizenden gingen rellen klopt ook helemaal niets van. Dat was echt maar een gering groepje van dertig idioten of zo, er zijn er dan ook maar twintig gearresteerd vanwege onacceptabel gedrag. Natuurlijk keur ik niet goed wat er gebeurd is daar, maar je moet niet zomaar allemaal ongekeurde uitspraken gaan rondstrooien Elliebellie.

    1. Ik gooi niet met ongekeurde uitspraken muts, ik zei dat ’t waar zou kunnen zijn maar dat ’t nog niet bevestigt was. Ook zei ik dat er duizenden mensen wáren, niet dat ze ook allemaal relschoppers waren. Maar precies wat jij zegt, ik keur ’t ook niet goed. Hoop dat er niemand overleden is in ieder geval.

Geef een reactie

