Dag Bea, yo Alex!

Dag dames en heren, koekjes en peren!

Koninginnenacht en dag wordt altijd met veel plezier gevierd. Dit jaar was dat niet anders. Wat wel anders was dit jaar, is de inhuldiging van onze nieuwe koning. Kijk, we krijgen niet elk jaar een nieuwe koning weet je, zo werkt dat gewoon niet. Sterker nog, het is alweer meer dan 100 jaar geleden dat we uberhaupt een koning gehad hebben. “Who run the Netherlands? Girls!” Dit zeg ik met een Beyoncé-voice. Anyway, those days are over, want vanaf vandaag hebben we een koning, namelijk Willem Alexander!

Toen ik me vanochtend aan ’t klaarmaken was voor een dagje Amsterdam (Kingsland, feestje!), was de abdicatie op de televisie. In m’n ooghoek zag ik dat onze lieve Bea traantjes in dr ogen had. Vervolgens voelde ik een traan opkomen in MIJN ooghoek, dus toen heb ik snel weggezapt. Ik wilde niet dat m’n make-up uit zou lopen. The timing just wasn’t right, okay! Don’t judge me!

Nou, Kingsland was hartstikke tof. Ik kom thuis. Heb mezelf meteen in m’n huiskloffie gehesen. Met pijn in de voeten, maar een voldaan gevoel, heb ik mezelf op de bank laten vallen. Natuurlijk werd de hele samenvatting van wat er vandaag allemaal gebeurd was uitgezonden. Kon ik ’t tóch nog effe terug kijken. Dat heb ik gedaan. En hoe! Jankend, because I’m a pussy!

Ik ben net een theedoek. Er hoeft maar iets ontroerends, indrukwekkends, leuks, noem ’t maar op, te gebeuren en de tranen springen me in de ogen. Me has a lot of emotions, mkay. Van de tranen in de ogen van Bea, tot het stotteren van Willem Alexander. De zenuwachtige blikken van Maxima, in tegenstelling tot de relaxte houding van de kleine prinsesjes. Ik vond ’t prachtig om te zien. Bij ’t koningslied wat overal gezongen werd (behalve weer in Utrecht, want daar stond 3 man en een paardenkop..), sprongen de tranen me pas écht in de ogen. Vooral toen ik zag dat ze ’t ook in Curaçao aan ’t zingen waren. Waarom ik ’t indrukwekkend vond, kan ik niet echt uitleggen. Ik vond ’t gewoon mooi.

Ik vind ons koningshuis iets moois. Op dagen zoals deze voel ik me weer een échte Nederlander. Tof om te zien hoe mensen ontroerd zijn en allemaal zich een beetje één voelen. Ook tof om te zien dat de leden van ’t koningshuis, ondanks hun functie, toch gewone mensen zijn, met emoties, die prachtig zichtbaar werden op deze mooie dag. Na 33 jaar Beatrix, is ’t nu tijd voor Willem Alexander.

Leve de koning, hoera, hoera, hoera!

3 gedachtes over “Dag Bea, yo Alex!

Geef een reactie

