Dodenherdenking.

Vandaag is het 4 mei. Dit betekend dat om 8 uur iedereen 2 minuten stil is. Twee minuten even nadenken over wie er gestreden hebben en hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid. Er zullen genoeg mensen zijn die ook denken aan hun eigen dierbaren. Hoe dan ook: het gaat om een momentje van besef. Even niet bezig zijn met social media, met muziek of met wat dan ook. Twee minuutjes stilte. Het zijn maar 2 minuutjes. Slechts 120 seconden in een heel jaar, bestaande uit 365 dagen. Is dat zoveel gevraagd?

Voor een aantal zal dit wellicht teveel gevraagd zijn. Persoonlijk vind ik het belachelijk. Ik haal het niet in m’n hoofd om die 2 minuten m’n mond open te trekken, maar dat ben ik. Als een ander dat niet wil, wie ben ik dan om diegene dat te verplichten? Het is een teken van respect, maar respect kun je niet afdwingen. Ik snap dat velen zoiets hebben van “hou gewoon even 2 minuten je waffel”, maar zolang JIJ mee hebt gedaan, hoef je je geen zorgen te maken om een ander. Jij hebt het goed gedaan, toch? Maak je niet druk om een ander.

Als iemand het toch alleen maar doet ‘omdat het moet’, dan heeft het ook geen zin. Persoonlijk vind ik ook dat je dan wel echt eventjes moet nadenken tijdens deze 2 minuten. Als je het hele idee achter de dodenherdenking toch niet snapt of niet wil snappen, hoef je er (wat mij betreft) niet eens aan mee te doen. Dan heeft het voor jou ook geen zin.

Ik kan me niet voorstellen hoe het geweest moet zijn om de 2e wereldoorlog meegemaakt te hebben. Zelf durfde ik het er nooit over te hebben met m’n oma’s. Te bang dat het teveel (pijnlijke) herinneringen naar boven bracht. Toch had ik ze nog veel willen vragen, maar helaas kan dat niet meer. Ook heb ik even aan m’n oma’s gedacht tijdens de dodenherdenking. 4 mei is voor mij álle doden herdenken en dat heb ik dan ook gedaan.

Ik hoop dat alle mensen die dit lezen wél gewoon 2 minuten stil geweest zijn, maar zo niet, dan niet. Iedereen moet zelf weten wat hij/zij doet. Het is alleen wel een klein gebaar, wat respect betuigt. Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel te zeggen.

Rust in vrede, zij die hebben gevochten voor onze vrijheid. We zijn jullie dankbaar.

Geef een reactie

