Daar heb je wél tijd voor!

“Ik wil het heel graag doen, maar ik gun mezelf er geen tijd voor.” Ik denk dat velen dit wel herkennen. Mensen gebruiken deze uitspraak vaak. Ze zouden graag boeken willen lezen, maar ze gunnen zichzelf er geen tijd voor. Waarom dan niet? Je wil het wel, maar toch doe je het niet. Persoonlijk vind ik het erg zonde. In het verleden heb ik deze uitspraak ook gebruikt, maar ik ben er nu helemaal klaar mee!

Laat ik mezelf als voorbeeld nemen. Er is een naam voor: de onzekere uitsteller. Ja, deze heb ik net bedacht. Het is met het bloggen dus als volgt: ik stel het bloggen zelf uit en áls ik een idee heb, denk ik vaak dat het niet leuk genoeg is om online te zetten. Dat vind ik erg vervelend. Het is ook stom, want het is mijn blog, dus waarom zou ik er niet opzetten wat ik leuk vind?

Ik merk dat ik het schrijven mis. Jarenlang was het een onderdeel van mij. Niet zozeer het bloggen, maar gewoon schrijven met een kladblokje op schoot. Heel vaak gebeurde dit ’s avonds in m’n bed, want dan had ik het meeste inspiratie. Dan toverde ik het kladblok onder m’n bedje vandaan en dan begon ik gewoon te schrijven. Heel vaak waren dit gedichten, maar soms ook teksten, om het een en ander van me af te schrijven. Ik kan me de laatste keer niet meer heugen dat ik dit heb gedaan. Dit komt omdat ook ik mezelf er geen tijd voor gun.

Wat betreft lezen, gun ik mezelf er alleen tijd voor als ik op vakantie ben. In Italië heb ik een heel boek van 415 bladzijdes uitgelezen. Waarom zou ik het daar wel kunnen en hier niet? Ik word heerlijk rustig van het lezen van boeken. Lezen is goed voor me. What’s there to lose? Nothing! Na de vakantie heb ik op het vliegveld The Fault In Our Stars gekocht van John Green en die heb ik binnen 4 dagen uitgelezen. Inmiddels ben ik met Looking For Alaska van John Green bezig en ik geniet ervan.

Wat probeer ik nou te zeggen? Laat je niet steeds verleiden door dat telefoontje van je, of wat het ook is wat je weerhoudt van het doen wat je wil. Je hoeft niet aan het eind van de dag te denken ‘wat heb ik nou eigenlijk voor productiefs gedaan vandaag?’, zoals ik weleens deed. Probeer productief voor jezelf te zijn. Wil jij een blog beginnen? Doe dat dan en wees niet bang! Wil je een boek lezen? Begin er mee! En dat zijn allemaal slechts voorbeelden.

Stop holding yourself back

Als je iets graag wil, blijf het dan niet uitstellen. Start today!

5 gedachtes over “Daar heb je wél tijd voor!

  1. Helemaal waar! Ik merk het bij mezelf ook heel erg met boeken lezen. Mijn brein is zo ingesteld op eindeloos netflix en youtube kijken dat ik de motivatie/concentratie niet meer heb om een boek te pakken. En dan werkt het inderdaad goed om een boek van John Green te kopen! An abundance of Katherines is ook een aanrader🙂

Geef een reactie

