Die ‘homo’-feesten.

rainbow flag

Een tijdje terug zag ik beelden van de Gay Pride op televisie. Elke keer als ik er beelden van zie, neem ik mezelf weer voor om de eerstvolgende keer ook te gaan. De afgelopen jaren kwam er echter iedere keer wat tussen. Toen ik voor de zoveelste keer riep “Volgend jaar moet ik er écht naartoe!” vertelde mijn moeder dat mijn vader er vroeger heen is geweest met zijn beste vriend.

Een heteroseksuele man die naar zo’n event gaat. Je kan zeggen wat je wil, maar dat gebeurt niet vaak. Een heteroseksuele vrouw ‘durft’ er eerder heen dan een heteroseksuele man. Hiermee wil ik mannen niet aanvallen of iets dergelijks en ik wil zeker niet alle mannen over een kam scheren. Het is gewoon zo dat sommige mannen niet snel naar zo’n event durven, omdat ze bang zijn dat homoseksuele mannen ze aanspreken. Nou, ieder zijn ding. Je bent niet verplicht om naar de Gay Pride te gaan natuurlijk.

Maar juist om die reden was ik zo verbaasd dat mijn vader er met z’n beste vriend was geweest. Het grappigste vond ik nog dat mijn vader het helemaal niks uitmaakte. Hij vond het gewoon gezellig. Zijn beste vriend was daarentegen wel bang dat mensen zouden denken dat mijn vader en hij een stelletje waren. Al dachten ze dat wel, maakt dat dan uit? Jij weet zelf dat je een vrouw thuis hebt. Dat is prima, toch? En al denken ze dat je homoseksueel bent, moet je dat dan zien als een belediging? Lijkt mij niet!

Zelf ben ik al meerdere malen naar Pann-feesten geweest. Nooit ben ik bang geweest dat er een vrouw belust naar me zou kijken. Als je uit gaat, kunnen er altijd mensen zijn die je ‘checken’, zowel mannen als vrouwen. En ja, misschien proberen ze je dan te versieren en vind je dat dan even eng, maar als je netjes zegt dat je geen interesse hebt, dan is er verder toch niks aan de hand?

Ik snap niet waarom er altijd zo panisch gedaan wordt over dit soort events. De feesten worden vaak ook niet helemaal goed begrepen. Pann is bijvoorbeeld voor iedereen: heteroseksuelen, homoseksuelen, lesbiennes, biseksuelen, noem het maar op. Toch wordt het ‘dat homo-feest’ genoemd. Why?! Ik kom er ook en ik ben geen homo. Maar of ik me nou hetero voel? Ik voel me gewoon mens, that’s it.

Ik vind het heerlijk dat er feesten zijn voor mensen die gewoon lekker ruimdenkend zijn. De sfeer is er goed en ik kom er graag een dansje doen!

Zijn jullie weleens naar zo’n event geweest?
Zo ja, wat vonden jullie er van?

Een gedachte over “Die ‘homo’-feesten.

Geef een reactie

