Dag Maart.

Hallo Maart, daar ben je weer. Dat was een tijd geleden. Steeds weer kom ik je tegen en steeds weer voelt het raar. Je voelt heel dubbel voor mij. Vanaf dat de warme temperaturen dalen, verlang ik naar je. Ik smacht dan naar de lente. Maar als je dagen weer aanbreken, word ik zenuwachtig. Ik word wat sipper. Ben een beetje afwezig. Een beetje uit m’n element. Het klopt niet helemaal.

Dertien jaar geleden gebeurde er in een van jouw dagen iets wat mijn leven drastisch ging veranderen. Iets wat ik nooit had verwacht. Een nachtmerrie voor ieder kind. Ik verloor een van mijn ouders, namelijk mijn lieve papa. Het is dan misschien al dertien jaar geleden en de pijn is ietsjes gesleten, maar weg gaat het nooit. Het zit al-tijd in je hoofd, soms bewust, soms onbewust. Het is iets vreemds, waar ik in zekere zin aan gewend bent geraakt. Het is een pijn die ik heb weten te accepteren.

Toch zijn er nog steeds weleens dagen, dat ik het niet kan accepteren. Dan ben ik boos op het leven. Dan ben ik boos om het feit dat wij hier doorheen moeten. Boos omdat dit een pijn is die wij al bijna dertien jaar bij ons dragen. Boos dat het maar niet weg gaat. Boos dat pa niet meer terug komt.

Ik ben niet gelovig, maar ik geloof wel dat ik ooit mijn vader weer zal ontmoeten. En aan de ene kant hoop ik dat ’t nog lang duurt, want ik ben nog lang niet klaar hier . Maar soms voelt het zo ver weg, voelt hij zo ver weg. Soms doet het gewoon pijn, verdomme.

Soms wil ik janken, schreeuwen, rennen. Waarheen? Geen idee. Natuurlijk heeft dat allemaal geen zin. Maar opluchten doet het wel. En we moeten allemaal weleens janken, schreeuwen, rennen. We kunnen niet altijd maar lachen, gieren, brullen. Ik zou het wel willen, maar dat kan niet. Je kan wel proberen van elke dag een feestje te maken, maar dat lukt niet altijd.

Vandaag is het geen feest. Ik ben verdrietig. Ik mis je, pa.

Liefs,

Ellis

Een gedachte over “Dag Maart.

Geef een reactie

