Uitstelgedrag

De titel zegt het al: uitstelgedrag. Ik denk dat iedereen er weleens last van heeft. Soms heb je gewoon even geen zin in je huiswerk. Soms heb je even geen zin om je administratie te doen. Dan ga je lekker een serie kijken of een boek lezen, terwijl ergens in je achterhoofd een stem gilt: “JE MOET AAN HET WERK!” Toch begin je er dan niet aan. Ik weet niet wat dat is en waarom we het doen.

Echter til ik het uitstelgedrag tot een heel nieuw niveau. Zelfs dingen die ik graag wil maken, stel ik uit. Dit is iets wat niet veel mensen van mij weten, maar ik zou heel graag verhalen willen schrijven, die hopelijk ooit goed genoeg zijn om gepubliceerd te worden als boeken. Ik heb veel ideeën, maar geen idee waar ik moet beginnen. Een begin máken zou een goede zijn, maar dat doe ik dus niet.

Ik ben een beetje bang. Wat nou als het een boutverhaal word? En ik ben ook te ongeduldig soms. Als het dan even niet lukt, ben ik meteen bang dat het me nooit gaat lukken. Dat is toch stom? Ik weet niet of dit herkenbaar is voor meerderen. Het gaat toch juist om het leerproces? Ik denk niet dat andere auteurs al hun boeken in een keer geschreven hebben.

Waar die onzekerheid dan vandaan komt? Ik heb geen flauw idee. Er is niemand die ik een dienst moet bewijzen. Of heb ik het gevoel dat ik mezelf een dienst moet bewijzen? Waarom denk ik overal altijd teveel over na?

Het grappige is wel dat ik deze blog een dag van tevoren al klaar heb staan. Stel ik een keer níét wat uit.

Note to self: just do it!

Een gedachte over “Uitstelgedrag

  1. Zal ik je dan wat vertellen? Ik heb zes boeken geschreven, maar het punt van beginnen heb ik bijna elke keer weken tot maanden uitgesteld. Zelfs nu ben ik aan het uitstellen. Ik zou in februari beginnen aan mijn volgende boek. Heb ik al een letter op papier? Nope. Maar dat komt wel weer.🙂

Geef een reactie

